ورده ريفيه
القصه عن ورده
مش ورده في جنينه
دي ورده بريه في الريف كانت عايشه
مزروعه من سنتين بالحب مسقيه والطيبه راويها
الورده كانت حلوه لكنها خجوله
برائتها وجمالها عملولها اسطوره
الناس بتعشقها ولا يوم حدا يقدر يقطفها بصوابعه
وفي يوم في عز الصبح وردتنا جت صحيت على هيصه وحكايه
راعيها وحارسها قرر يجيب عنده هنا مزرعه للنحل
من زهره يعمله عسل بأنواعه
النحل كان يجي حواليها ويعدي واول ما يلمحها على طول كده يهدي
شغاله ولا اتنين واقفين كده عليها
وفي يوم بطرف العين شافت من النحاحيل
ذكر في غاية الحسن
بيشتغل حارس في قصر مولاته
ولا عمره فكر يوم يجي على ورقها او حتى يلمسها
عجبها الوانه وشكله ومقامه ما بين عشيرة النحل
الورده ببرائه مالت بورقاتها
عشان عينيه تشوفها فتحتله براعمها
نشرتله رياحينها
واتبسمت لجله
مالت بطرف الغصن علشان تبان اكتر
لا هو حس بشيء
ولا هدى حتى يبص
وفي لحظه واحده بس
وبدون ما يدرك حد
الورده منزوعه
من جدرها بتصرخ
اتاري طير احمق
لمحها قدامها
الوانها عسوله
وورقتها مفتوله
خطفها بضوافره
عشان يقدمها لعصفورته في العشه
الورده نزفت شهد
لفت بأخر نفس
ناحية مكان بيتها
واتنهدت وفي يأس
بصت لبيت النحل
مش ورده في جنينه
دي ورده بريه في الريف كانت عايشه
مزروعه من سنتين بالحب مسقيه والطيبه راويها
الورده كانت حلوه لكنها خجوله
برائتها وجمالها عملولها اسطوره
الناس بتعشقها ولا يوم حدا يقدر يقطفها بصوابعه
وفي يوم في عز الصبح وردتنا جت صحيت على هيصه وحكايه
راعيها وحارسها قرر يجيب عنده هنا مزرعه للنحل
من زهره يعمله عسل بأنواعه
النحل كان يجي حواليها ويعدي واول ما يلمحها على طول كده يهدي
شغاله ولا اتنين واقفين كده عليها
وفي يوم بطرف العين شافت من النحاحيل
ذكر في غاية الحسن
بيشتغل حارس في قصر مولاته
ولا عمره فكر يوم يجي على ورقها او حتى يلمسها
عجبها الوانه وشكله ومقامه ما بين عشيرة النحل
الورده ببرائه مالت بورقاتها
عشان عينيه تشوفها فتحتله براعمها
نشرتله رياحينها
واتبسمت لجله
مالت بطرف الغصن علشان تبان اكتر
لا هو حس بشيء
ولا هدى حتى يبص
وفي لحظه واحده بس
وبدون ما يدرك حد
الورده منزوعه
من جدرها بتصرخ
اتاري طير احمق
لمحها قدامها
الوانها عسوله
وورقتها مفتوله
خطفها بضوافره
عشان يقدمها لعصفورته في العشه
الورده نزفت شهد
لفت بأخر نفس
ناحية مكان بيتها
واتنهدت وفي يأس
بصت لبيت النحل
يمكن بيها يكون حس
لكنه ولا شافها
ولا حس احساسها
ضيعتي عمرك ليه
على حد مبيدركش
ولا عمره يوم يفهم غير في الحرس والدم
لكنه ولا شافها
ولا حس احساسها
ضيعتي عمرك ليه
على حد مبيدركش
ولا عمره يوم يفهم غير في الحرس والدم
24 التعليقات:
هي هي انا اول تعليق
لما اقرا واجي اشوف ايه نظام
بجد بجد جميلة اوي وخصوصا المقطع دة
الورده نزفت شهد
لفت بأخر نفس
ناحية مكان بيتها
واتنهدت وفي يأس
بصت لبيت النحل
يمكن بيها يكون حس
لكنه ولا شافها
ولا حس احساسها
ضيعتي عمرك ليه
على حد مبيدركش
جميلة قوى قوى قوى
بجد
شوف لما تمخمخ كده وتطلع تفانينك وانت مركز بتبقى بتكتب العجب العجاب
بس بجد ممتازة
مش قادرة اختار مقطع معين لان كتير عجبونى
تسلم ايديك
هبة
الف لبعد الشر علي مشاعرك ومحاسيسك بس اهو الواحد بيتخيل الدنيا في اولها فرح وبعدين تبدا مشاكل وتبدا الحياة الحقيقة اتمني بجد الحلم يتحقق بس من غير ميكون في مشاكل بعد كدة وحبئا ارسالكم من هناك والله ناس طلبت انزل اجزاء للحلم هههههه
دمت بالف خير ومتبئاش تغيب
مممم
جميلة أوي يا إيهاب
فيها أكتر من معني
وأكتر من حكمة
بس اتوجعت عشان الورده المسكينه دي
:(
........
ع الهامش :
الجزء التاني من القصه نزل يا عم إيهاب
ياريت حضرتك تعدّي عشان أعرف رأيك النهائي
وماتنساش الشيكولاته من فضلك
:)
.......
سلاااام
أختك :
Lyssa
ممممممممممممم ربنا يخليك
منورني دايما وربنا يكرمك
صحيح انت كنت التعليق رقم 40 لك جائزة خليك مع كنترول عشان تعرف حتاخد الجايزة ازاي
"وش بيكركر"
سلام
قصة جميلة جدا
وبجد فيها كتير من الواقع بس ليه مش خليته ياخد باله منها ويلحقها قبل مايجى الغراب ويخطفها كانت تبقى نهايه سعيدة بس بجد تحفة
تحياتى
الله حلوه اوى
حدوته صغنطوطه
بالعسل ملتوته
حاكلها كلها
مش حسيب ولا فتفوته
:0)
عشان هبله وقلبها دق
جميله اوى ياشنكوتى
اللاكم رائع جدا بجد ,
و المعنى عميق و جميل ,
للأسف فعلا الوردة ضيعت حياتها في خدمة من لا يعبأ بها أصلا !!
ياااااه يا هوبه
معناها كبير اوي
والمغزى منها واقعي جدا
فعلا ضيعت نفسها
لجل من لا يقدر ميزتها
دمت مبدعا موهوبا يا هوبه
خالص تحياتي
plz check out my new post and tell me what you think
عاليه عاليه عاليه
حلوة جدا يا ايهاب
والمعنى فيها راقي جدا
حسيت اني بقرا نفسي انا كمان فيها
تسلم ايدك حقيقي
بس انا محدش قطفني يا عم ولا حد يقدر
هغزه على طول
قصدي هشوكه :))
لأاحول ولا قوة الا بلله
طب ليه قطفها
بس ايه الوردة العسولة دى
رقيقة كدة
وناعمة
بس بقه انا حسيت ان الوردة احلا منى
إيهاب
أنا جايه أقولك
إن في
صورة جديده
علي
وحي الصورة
...
:)
ياريت تشرفنا يا فندم
شكرااااا
سلاااااااام
Lyssa
ياه ولا شافها حتى
معندوش نظر صحيح :D
جميل اوى القصة دى
تسلم ايدك
تحياتى ليك
وتقبل مرورى
شخابيط mahgoub
بجد قصه حلوة اوى
بس قلوب كتير بتتجرح
واللى جارحها حتى مش يعرفها
عيش يا قلبى واتعلم
حزينه اوى
حد مبيفهمش غير فى الحرس والدم
اسقاط شديد يا شنكوتى :)
حلوة بجد
شكلى كدة هبقى قاعد هنا على طول :)
تحياتى
شعرك جميل
لفت نظرى جميلة كدة
بيشتغل حارس في قصر مولاته
ولا عمره فكر يوم يجي على ورقها او حتى يلمسها
فظيييييعة بجد
تسلم ايدك
هل انا تلك الورده
اظن ذالك
ازيك يا ايهاب يارب تكون بخير كلماتك جميلة مع ان وردتك حزينة بس معنى اللى وصل قد اية جميل وحساس للامام يارب دايما
إرسال تعليق